понедельник, 1 июля 2013 г.

The Big Brother is Watching You

Anume în acest mod putem descrie succint cum sau simțit elevii susținînd examenul de BAC.  Noua modalitate de susţinere a testelor la BAC, anunţată de către Ministerul Educaţiei (ME), prin utilizarea echipamentelor de supraveghere video la nivel naţional, precum şi aplicarea unor alte mijloace tehnice în scopul anihilării copiatului, minimizării corupţiei şi asigurării unor şanse echitabile tuturor elevilor este adoptată.  Astăzi putem afirma la sigur că reforma ME a eșuat totalmente. Rezultatele din cadrul sesiunii de bacalaureat din acest an au indispus mulți liceeni, doar 58% din candidați au trecut examenele de bacalaureat. Aceasta înseamnă că fiecare al doilea abiturient nu afost capabil să susțină examenul măcar pe nota trecătoare (adică 5).



Este incorect să afirmăm că supravegherea video în calitate de soluţie tehnică pentru combaterea copiatului şi a corupţiei nu implică probleme etico-morale, axiologice sau de eficienţă. Este evident că prin intermediul camerelor video în sala de examinare este dificil dacă nu imposibil şi neproductiv de a lupta cu corupţia din moment ce actul de măsluire se produce în afara sălii de studiu şi cu siguranţă nu în momentul examinării propriu zise. În ce măsură este justificată lupta împotriva corupţiei în sistemul educaţional şi anume în perioada BAC-ului prin intermediul camerelor atunci când corupţia este prezentă în toate instituţiile statului? Mai mult decât atât, este oare posibilă şi fezabilă lupta cu corupţia în subsistemul educaţional atunci când ea este prezentă în alte subsisteme sociale? Nu ar trebui mai întâi de toate îmbunătăţită baza tehnico-materială a instituţiilor de învăţământ preuniversitar creînd condiţii favorabile pentru stimularea elevilor să studieze, descurajînd implicit copiatul şi alte metode frauduloase de obţinere a unor note mai mari? Astfel, ordinea priorităţilor să fie inversată, mai întâi furnizarea unor servicii educaţionale de calitate şi doar apoi introducerea unor metode de supraveghere mai sofisticate care ar fi deja moral fundamentate/argumentate.

Supravegherea video mai creează o problemă, deşi aceasta trebuie plasată într-un context social mai larg şi nu vizează doar domeniul educaţiei. Este vorba despre funcţia de control social a supravegherii şi nu de capacitatea ei de a afecta „psihicul labil” al adolescenţilor. Contextul este cel care contează şi ar fi inadecvat să comparăm funcţia supravegherii într-o discotecă şi într-o sală de examinare chiar dacă în aparenţă nu există diferenţe. Totodată, supravegherea, indiferent de natura ei, este esenţială din moment ce modelează interacţiunea socială dintre stat şi individ. În acest sens, camera video are rolul de gardian avînd o funcţie socială disciplinară. Funcţia disciplinară a supravegherii a fost valorificată de către francezul Michel Foucault pentru a explica emergenţa societăţilor moderne preocupate de impunerea unei discipline totale prin supraveghere, normalizare, uniformizare şi standardizare. Prin urmare, vizibilitatea permanentă la care eşti expus, precum şi cunoaşterea/conştientizarea faptului că eşti permanent supravegheat poate inculca şi induce un anumit model de comportament care creează o relaţie structurală de dominaţie favorabilă supraveghetorului. Iar şcoala este un laborator şi un exemplu perfect care confirmă viabilitatea acestui model.

Este vreo tangență între optimizarea școlilor și rezulatatele de la examenul de BAC?

Recent, deputatul din opoziție Inna Șupac a abordat un subiect important într-o rețea de socializare. Optimizarea școlilor direct influențează rezultatul examenelor de bacalaureat.

2011, 5 iulie - a fost adoptată Hotărîrea Guvernului cu privire la optimizarea instituțiilor de învățămînt;

2011: 24 şcoli închise, 14 şcoli – reorganizate, 8% au picat BACul; 

2012: 57 şcoli închise, 61 - reorganizate, 12% au picat BACul;

2013: 42% pică examenele.
Pînă la finele acestui an se planifică, conform planului, sa fie optimizate înca 220 de instituţii de învăţămînt.

La final, putem constata că ultimele reforme ME au eșuat, conducerea ministerului  trebuie să conștientizeze că, începînd cu învățămîntul primar pînă la cel universitar, respectivul sistem este unul de relaționare. În cele din urmă, mă întorc la cei 42% care au picat BACul, apare o simplă întrebare, ce va fi cu acești tineri, ce îi așteaptă în viitor și de ce reforma nu prevede instruirea lor în acest caz? 

1 комментарий: