2 decembrie, Consiliul municipal Chişinău a examinat şi a adoptat în prima lectură Bugetul municipal pe anul 2011. Cum este bugetul municipal pe anul 2011, faţă de cele de până acum, ce elemente principale noi conţine acest document?
Trebuie să constat, cu mare părere de rău, că bugetul actual nu se deosebeşte cu nimic de cele precedente. Ca şi până acum, a fost, în cele din urmă, întocmit un document care prevede cum vor fi cheltuite mijloacele financiare adunate cu precădere graţie eforturilor altor structuri decât cele din cadrul primăriei. Contribuţia executivului municipal este zero în ceea ce priveşte identificarea de noi surse de venituri în buget. La prognozarea veniturilor au fost ignorate inexplicabil surse reale proprii, ale municipalităţii, cum ar fi vânzarea, privatizarea şi arenda, prin licitaţie, a unor loturi de pământ, sau darea în locaţiune a unor spaţii nelocative, sau atragerea de fonduri europene pe proiecte importante, sau multe surse de acest gen.
Bugetul a fost întocmit, de asemenea, fără a se ţine cont de planul urbanistic de dezvoltare a municipiului, de diferitele programe, concepţii şi strategii adoptate pentru domenii şi ramuri concrete, care, în felul acesta, rămân doar nişte elaborări pe hârtie.
Şi cum a fost adoptat un asemenea buget?
Bugetul constituie una dintre cele mai importante şi responsabile decizii în activitatea oricărui consiliu local, pentru că proiectează viaţa şi dezvoltarea comunităţii pe care o reprezintă pe parcursul unui an întreg. De aceea, elaborarea, examinarea şi aprobarea bugetelor locale este reglementată în mod special de un cadru normativ, şi anume, prin Legea privind finanţele publice locale (nr. 397-XV din 16.10.2003, publicată în Monitorul Oficial al R. Moldova nr.248-253/996 din 19.12.2003). Cu toate acestea, şi în acest an, Consiliul municipal Chişinău a adoptat bugetul, aşa cum procedează deja câţiva ani la rând, cu încălcarea flagrantă a normei legale.
Legea a fost încălcată începând cu procedura de prezentare a proiectului de buget de către viceprimarul Mihai Furtună, or, Legea privind finanţele publice locale arată cât se poate de clar că “autoritatea reprezentativă şi deliberativă respectivă audiază şi examinează raportul... primarului general al municipiului Chişinău asupra proiectului bugetului...”. Însă flagrantul s-a produs la aprobarea propriu-zisă a bugetului.
Proiectul de buget municipal elaborat şi prezentat de executiv prevede următorii parametri de bază: volumul total al veniturilor – de 1.782.576.800 lei, volumul cheltuielilor – de 1.848.576.800 lei şi deficitul bugetar – de 66.000.000 lei. Comisia de specialitate pentru buget, economie şi finanţe a examinat şi a recomandat proiectul de buget spre aprobare doar cu condiţia ca partea de venituri să fie majorată substanţial. Propuneri similare au înaintat şi majoritatea consilierilor care s-au pronunţat în cadrul dezbaterilor. Argumentele expuse de comisia de specialitate şi de consilieri demonstrează că veniturile pot fi lesne majorate cu sute de milioane de lei. Iar aceasta înseamnă că tot atâtea milioane pot fi repartizate pentru a rezolva alte zeci şi chiar sute de probleme ale chişinăuienilor.
Bugetul pe anul 2011 prognozează inexplicabil venituri cu peste 65 de milioane lei mai puţine decât totalul de venituri acumulate în anul curent. Iar calculat în preţuri comparabile, acest decalaj este şi mai izbitor.
O altă mare problemă a acestui buget este că autorităţile centrale, în particular Ministerul Finanţelor, au redus drastic transferurile pentru municipiu de la Bugetul de Stat. De la 162,5 milioane, în 2009, şi 327,5 milioane, în 2010, la 74,8 milioane, în 2011. O diminuare de aproape patru ori şi jumătate.
O altă greşeală esenţială care poate răsturna, pur şi simplu, toate calculele la capitolul venituri şi cheltuieli este abaterea de la normativul mediu de cheltuieli calculat pentru un copil în instituţiile preşcolare şi un elev în şcolile primare, gimnazii şi licee. Executivul a efectuat toate calculele pentru domeniul învăţământului, pornind de la un normativ redus faţă de cel aprobat de Guvern, precum şi faţă de cel din anul 2010. De aceea, corectarea acestor greşeli va schimba cea mai mare parte de cheltuieli din bugetul municipal, cea de peste 911 milioane prevăzută pentru învăţământ.
Câţiva consilieri din CMC au propus ca proiectul să fie respins şi trimis la reexaminare, până la contabilizarea tuturor sugestiilor şi prezentarea noilor parametri la capitolele „total venituri” şi „total cheltuieli”. Legea stipulează expres că, „în prima lectură, autoritatea reprezentativă şi deliberativă „examinează şi aprobă volumul total al veniturilor şi cheltuielilor bugetului respectiv”. Adică, nu putem, nu ne permite legea ca cifrele privind volumul total de venituri şi cheltuieli să fie rectificate şi prezentate odată cu examinarea bugetului în lectura a doua. În lectura a doua, conform normei legale, se votează deja structura veniturilor, structura şi destinaţia cheltuielilor, precum şi alte detalii pe articole şi beneficiari.
Consilierii au propus să revenim cu calcule noi peste o săptămână, cu atât mai mult că au timp suficient şi pentru rectificările respective, şi pentru votarea în lectura a doua. Până la urmă, majoritatea liberal-democrată din Consiliu a preferat să încalce legea şi să voteze bugetul în prima lectură. Privit dintr-o parte, acest exerciţiu semăna mai mult o violare demonstrativă a legii, decât cu interesul de a adopta un document eficient. Cu totul stranie arăta această sfidare a normei legale în prezenţa reprezentantului Guvernului, care prin statutul său are datoria de a veghea asupra respectării legii.
La ce poate duce o asemenea adoptare a bugetului municipal cu încălcarea legii?
Va urma, respectiv, adoptarea bugetului în lectura a doua tot cu încălcarea legii, pentru că la această etapă, conform legii, nu se mai fac modificări privind partea de venituri şi cheltuieli. Apoi, poate urma contestarea legalităţii deciziei de către oricine dintre beneficiarii bugetului. Iar Chişinăul se va alege, în definitiv, cu un buget boţit cumva, fără a înţelege din acest document care sunt priorităţile şi perspectiva de dezvoltare a capitalei, cum va trăi municipiul şi locuitorii lui în următorul an 2011.
Комментариев нет:
Отправить комментарий