пятница, 12 ноября 2010 г.

Sau Vulpea si bursucul - Fabula de Alexandru Donici

Vladimir Filat, legendarul contrabandist, supranumit şi “gangster al tranziţiei”, tot el campion al privatizărilor în beneficiu personal, a hotărât să ne distreze chiar în toiul campaniei electorale. Acest rege neîncoronat al pungaşilor şi-a tras un clip electoral în care simulează cu greu seriozitatea, emiţând cu gravitate de cabotin angajamentul său solemn – auzi, dragă?! – de a combate corupţia. La vederea acestei scene groteşti am zis că Verde-mpăratul privatizărilor ilicite şi-a pus gând rău şi s-a apucat să practice cu savoare de masochist exerciţii de autodenunţare publică, suprapuse peste scurte accese de autopălmuire, care se intensifică pe alocuri până la rafale de autoflagelare, gata-gata să treacă în obsesii de automutilare.

Urmărindu-i cetărătoarea electorală, involuntar îţi vine în minte fabula lui Donici “Vulpea şi bursucul”. Ia ascultaţi!
- Da , dincotro şi unde
Alergi tu aşa iute ?
Bursucul întâlnind pe vulpe-au întrebat .
- Oh , draga cumătre, am dat de păcat ,
Sunt, iată, surghiunita!
Tu ştii că eu am fost în slujbă rânduită
La o găinărie.
Cu trebile ce-aveam, odihna am lăsat,
Şi sănătatea mi-am stricat;
Dar tot eu am căzut în groaznică urgie,
De nişte pâri nedovedite,
Precum că luam mite.
Tu singur martor eşti, in adevăr să spui:
De m-ai văzut cumva, măcar cu vreun pui?
- Nu, draga cumătra; dar când ne întâlneam
Eu cam ades vedem:
Că tu pe botişor
Aveai un pufuşor.

Se-ntâmplă şi la noi de vezi
Cum altul, având loc, aşa se târguieşte,
Încât îţi vine mai să-l crezi
Că abia din leafa se hrăneşte.
Dar astăzi butcă, mâine cai,
De unde oare-i vin? Si când ar vrea sa stai
Să-i faci curată socoteală
Pentru venit şi cheltuială,
N-ai zice ca bursucul că are pufuşor
Pe botişor?

 
Ei, zi că nu! Nu-i aşa că Donici a fost vizionar?
Şi dacă tot am dat-o pe literatură, plecând le la Filat la Donici, am zis să anunţăm un concurs interactiv, propunându-vă să-l selectaţi din răspunsurile de mai jos pe cel mai potrivit pentru a ilustra mai bine spotul “gigantului luptei cu corupţia”. Iată-le:
 
Lupul se vrea paznic la stână, iar vulpea – la găinărie.
Hoţul strigă: “Prindeţi hoţul!”
Cucu-şi strigă numele.
Curva apucă prăjina de vârf.
Dacă tăceai, filozof rămâneai.
 

Комментариев нет:

Отправить комментарий